Suplementacja witaminy D3, jak wybrać najlepszą?

Poniższy artykuł odpowie na wszystkie Twoje pytania dotyczące witaminy D. Zapraszamy do lektury...
Suplementacja witaminy D3, jak wybrać najlepszą?

Witamina D3 jak wybrać najlepszą?


— Witamina D

Do witaminy D należą chemiczne związki steroidowe rozpuszczalne w tłuszczach, do których zaliczamy ergokalcyferol (witaminę D2) oraz cholekalcyferol (witaminę D3). Witaminę D2 można znaleźć w grzybach i drożdżach, natomiast witamina D3 głównie z produktach zwierzęcych. 


— Witamina D3

Do prawidłowego funkcjonowania organizm potrzebuje wielu witamin i minerałów. Szczególnie cenną dla ciała witaminą jest witamina D3. Witamina D3 często nazywana jest witaminą słońca. Powstaje w obrębie skóry, w wyniku działania światła nadfioletowego. 

 

 

 


Ciekawostka! Nawet 20 minut dziennie na świeżym powietrzu wystarczy aby organizm wyprodukował wystarczającą ilość witaminy D3. 


Witamina D3 jest przede wszystkim odpowiedzialna za mineralizację kości i prawidłowy rozwój układu kostnego, ale...

 

Czy wiesz, że witamina D3 również:

 

✓ wspiera nerwowy i odpornościowy, 
✓ pomaga we wchłanianiu wapnia i fosforanów
✓ ułatwia wiązanie, a co za tym idzie transport wapnia do krwi 
✓ zwiększa wchłanianie wapnia i fosforanów w obrębie nerek
✓ wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu krążenia oraz mięśnia sercowego

 


Skąd w organizmie bierze się witamina D3?

 

Pod wpływem promieni słonecznych, Witamina D3 jest syntetyzowana z prowitaminy (7- dehydrocholesterolu) obecnej w skórze, niestety pokryć może tylko niewielką część zapotrzebowania całego organizmu.


Często niedobory witaminy D3 można regulować za pomocą odpowiedniej diety. Niestety dieta może pokryć maksymalnie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D3 - jak wykazują badania, dlatego warto zastanowić się nad suplementacją aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tej witaminy.

 


Niedobory witaminy D3

 

Gdy dieta jest uboga w pokarmy z wit D3 lub gdy nie wychodzimy regularnie na zewnątrz aby zaczerpnąć trochę promieni słońca mogą pojawić się jej niedobory w organizmie. 

 

 

 


Niedobór witaminy D3 może mieć wiele nieprzyjemnych skutków. U dzieci i młodzieży może powodować krzywicę, rozmiękanie kości, osteoporozę, częste złamania, skrzywienia oraz zwyrodnienia układu kostnego. Bóle kostno-mięśniowe, choroby przyzębia, biegunka, utrata apetytu, bezsenność, zaburzenia widzenia oraz pieczenie w jamie ustnej i gardle mogą być objawami niedoboru witaminy D3.

 


Inne objawy niedoboru witaminy D3, często spotykane u dorosłych, to:

 

✓ pogorszony nastrój - apatia, zły nastrój, przygnębienie
✓ senność
✓ znaczne osłabienie mięśni
✓ spadek wytrzymałości i gorsza kondycja fizyczna
✓ zwiększone ryzyko złamań
✓ utrata apetytu
✓ niesmak w jamie ustnej
✓ pieczenie w gardle
✓ zaburzenia widzenia

 

Bardzo ważne jest aby nie diagnozować się samemu gdyż objawy mogą świadczyć o poważniejszym problemie zdrowotnym. Najbezpieczniej jest skonsultować się ze swoim lekarzem zanim podejmiesz się jakichkolwiek zmian diety czy zanim zdecydujesz się na suplementację. Warto skonsultować z lekarzem zrobienie badania krwi na poziom witaminy D3 w organizmie. To bardzo proste i ogólnodostępne badanie, które może wiele wyjaśnić.

 

 

Witamina D3 w diecie

 

Wyzwaniem jest uzupełnienie niedoborów witaminy D3, stawiając tylko na pożywienie - często potrzebna jest suplementacja. Zanim jednak przejdziemy do suplementacji, spójrzmy na dietę.

 

 

 


Aby zwiększyć ilość witaminy D3 w organizmie warto zwrócić uwagę na to co spożywamy. Można sięgnąć po większą ilość naturalnych źródeł tej witaminy. Najwięcej witaminy D3 posiadają produkty pochodzenia zwierzęcego, tłuste ryby morskie, rybne oleje, jajka, wątróbka - mięso czerwone i drobiowe. Warto pamiętać, że witamina D3 jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego dieta powinna składać się z odpowiedniej ilości tłuszczu w przyjmowanych pokarmach.

 

 

Nadmiar witaminy D3

 

Można przedobrzyć. Jeśli przyjmuje się Witaminę D3 intensywnie we wszystkich wersjach (przebywanie na słońcu, dieta bogata w pokarmy z witaminą D i w suplementach diety lub lekach). Choć ciężko doprowadzić do przedawkowania (dawka co najmniej 100.000 UI, gdzie dawka dla osoby dorosłej wynosi około 8000 UI), jest to możliwe. 

 

 

 


Objawy przedawkowania to m.in.:

 

✓ nudności i wymioty
✓ zwiększone pragnienie
✓ biegunka lub zaparcia
✓ częste bóle głowy
✓ ból oczu
✓ brak apetytu
✓ wzmożona potliwość
✓ rozdrażnienie
✓ osłabienie
✓ świąd skóry
✓ spowolnienie wzrostu u dzieci



Suplementacja witaminy D3 

 

Zanim podejmiesz się jakiejkolwiek suplementacji, skonsultuj się z lekarzem czy nie ma żadnych przeciwwskazań. 

 

 

 


W aptekach można znaleźć kilka rodzajów suplementów witaminy D3 między innymi w postaci kropel, kapsułek, tabletek, czy proszku. Najczęściej wybierane to witamina D3 w kroplach oraz tabletkach. Zanim rozpocznie się suplementację, należy skonsultować się z lekarzem aby poznać swoje dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. 


Tak naprawdę forma przyjmowania nie ma znaczenia, powinna być dla nas wygodna. Należy jednak pamiętać, że witamina D3 należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, więc najlepiej przyjmować ją jednocześnie z posiłkiem, który zawiera tłuszcze.

 

Witamina D3 - w jaki sposób możemy ją suplementować?


✓ w kroplach:

Krople pozwalają na proste i szybkie przyjęcie odpowiedniej dziennej dawki. Często wystarczy tylko jedna kropla w końcu dnia by uzupełnić zapotrzebowanie. Plus witaminy D3 w kroplach to, to, że tak skondensowany produkt starcza na długo, a buteleczka nie sprawia problemów w trakcie podróży i może być swobodnie schowana nawet do kieszeni. Precyzyjna pipeta pozwala na dokładne odmierzenie właściwej ilości kropli.

 

✓ w kapsułkach i tabletkach 
Jedna z najbardziej popularnych form przyjmowania witaminy D3. Idealna dla osób, które nie mają problemu z połykaniem tabletek. Jedna kapsułka przyjmowana podczas posiłku, raz dziennie powinna pokryć zapotrzebowanie organizmu.


✓ w proszku
Wystarczy wsypać odmierzoną dawkę preparatu do naczynia i zalać ją dowolnym napojem. Po wymieszaniu suplement jest gotowy do spożycia. 


✓ w spray'u
Najczęściej stosowana forma witaminy D3 w przypadku dzieci i niemowląt. To całkowicie bezpieczny sposób na zapewnienie odpowiedniej dawki witaminy D3 dla maluchów. Te preparaty są oparte na delikatnej recepturze, która nie podrażnia niemowlęcia. 


✓ w żelkach
Witamina D3 w żelach to wygodny sposób na podanie dzieciom, które ukończyły 4 rok życia. Dodatkowym atutem żelków to owocowe smaki, które uatrakcyjniają i wywołują dzieciakom pozytywne wspomnienia z zażywaniem witaminy D3. 


✓ w płynie
Jeśli problem tkwi w posmaku preparatu w kroplach, poleca się preparat w płynie. Dodanie odpowiedniej ilości kropel do soku sprawia, że smak suplementu jest niewyczuwalny i pozwala na bezproblemowe uzupełnienie niedoborów substancji. 

 

 

Witamina D wegańska

 

Największe złoża witaminy D3 znajdują się w produktach mięsnych, których weganie nie spożywają. Ta grupa może mieć często problem z niedoborem tej substancji. Samo korzystanie z promieni słonecznych często nie wystarcza, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę. To prawda, że w niektórych roślinach znajdziemy witaminę D3, jednak są to śladowe ilości.

 

 

 

 

Rozwiązaniem są porosty, można z nich wytworzyć niezbędną dla człowieka witaminę D. Naturalna forma substancji wykazuje się wysoką przyswajalnością i jest bezpieczna dla osób które nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego. Tego rodzaju preparaty z porostów dostępne są w wielu formach: kapsułkach, kroplach czy sprayach.  

  • Czas czytania: 3 min
  • Data: 03.05.2022
contact

Skontaktuj się z nami już dzisiaj!